You are currently viewing “DOBRA ZAMISAO” VII- MININ BOGAZ

“Dobra zamisao VII-“
Alpinistička avantura
Durmitor 29-30.06.2022god.
Tradicionalnom alpinističkom tehniko ispeli smo prvenstven smjer u južnoj stijeni Mininog Bogaza “Dobra zamisao” VII- 280m 3h.
Naveza: Dejan i Rajko Popović
Treba stalno penjati, u kontinuitetu, jer se brzo izađe iz penjačke forme i fizički i psihički. Zato smo se u ovim vrelim danima zaputili na Durmitor. Da bi izbjegli vrućine otišli smo u drugoj polovini dana. I već po umjerenoj temperaturi sa Sedla u 18h krenuli u pravcu Zelenog vira, đe smo postavili kamp.

Plan je da se sjutra ujutro penje južna stijena Mininog Bogaza. Na stotinak metara iznad jezera postavili smo kamp, šator samo sa jednim slojem, tek toliko da se zaštitimo od insekata, kojih na naše iznenađenje ima i previše. Iako smo mislili da noć provedemo na otvorenom, zbog vjetra odustajemo od te namjere. Temperaturne oscilacije vazduha na Durmitoru su velike tokom dana i noći.
U 4:30h se budimo, da bi izbjegli veliko zračenje tokom sredine dana, i najavljenu grmljavinu i kišu u drugoj polovini dana.
Teška srca se ustajem, jer mi je tokom noći bilo veoma udobno, i niđe ne osjetim toliki mir i spokoj kao u planinskom kutku.
Doručkujemo, i za razliku od zimskih alpinističkih uspona, u ovim ljetnim se mnogo brže spremimo.
Deša ide do izvora blizu jezera Zeleni vir, da natoči dovoljno vode za uspon.
U 6h krenuli smo od jezera prema južnom stjenovitom masivu Mininog Bogaza, tačnije najvišoj stijeni gledano od jezera.
Teren je sve više eksponiran kako se približavamo podnožju cjelovite stijene u kojoj nema ni travčice, busena ili zemlje, što je čini idealnom za penjanje. Osmatramo koju od dvije zacrtane varijante da penjemo. Varijantu lijevo, nije moguće popeti, jer uočavamo da ima detalja nesavladivih, koje nijesmo mogli viđeti durbinom iz kampa. Ulazimo u smjer prvih 70m lakši dio u desno dijagonalno koji vodi do glavne stijene, kao još jedan cug od 50m, kada nastupa ozbiljno penjanje.
Treći cug je ocjena IV-V. Poslije ispenjanog trećeg cuga dvoumimo se da li da penjemo desno mnogo lakši cug ili blago lijevo previjesnu stijenu mnogo teži cug.
Zaključujemo da imamo dosta vremena i da smjer nije predug, da ipak ispenjemo teži smjer.
Deša vodi cug kao i duž cijelog smjera. U tom cugu je ocjena VII-. Previs je u prvih 7 m, onda slijedi teško penjanje žlijebom i otvorenom stijenom u dužini od 40m ukupno. U tom cugu ostavljamo 1 klin i dvije zamke od komada užeta u vidu čoka.
Četvrti cug u dužini od 45m je opet težak, ali malo lakši od prethodnog, ocjena V+, VI-
I u njemu ostavljam na dva mjesta komade užeta u vidu zamke kao međuosiguranje, da označim smjer.
Posljednji cug u dužini od 50m je lagan, ocjena III, grebenom se izlazi na vrh stijene.
U 10h smo ispeli stijenu, taman se zagrijali poslije ranog ustajanja, kad ono gotovo. Na vrhu provodimo sat vremena, dan je izuzetno lijep i sunčan, uživamo na vrhu, razmišljamo kako da nazovemo smjer, jer ništa karakteristično nije nam palo na pamet tokom uspona da bi ga imenovali. Na kraju ga imenujemo po tome kako smo zamislili putanju još prošle godine kada smo se dvoumili da penjemo stijenu Lučinog vrha ili Mininog bogaza. I tako ga imenovasmo “Dobra zamisao”.
Iza tog stjenovitog vrha, grebenom se penjemo na sami vrh Mininog Bogaza 2387mnm.
A zatim južnim krakom masiva spuštili se do kampa. Uveliko je počelo da grije sunce, od kojeg smo se sklonili ispod nekih stijena u blizini šatora. Na podlogama i u vrećama, u hladu, odspavali dva sata, i još toliko leškarili, čitali..
Oko 16h, kad je počelo da se oblači za najavljenu kišu u drugoj polovini dana, brzo smo spakovali stvari i krenuli u pravcu Sedla đe nam je i auto.
A onda klasika, restoran “Gnijezdo” nadomak Šavnika.
Jedan savjet sebi i svima vama (jer i ja koliko god to puta osjetio, od nekih obaveza, malo zapostavim ovu planinu, pa kad se prisjetim kao ovom priliko sad, slijedi osjećaj koji toplo preporučujem). Idite, pohodite planine, pogotovo Durmitor, nema veze, da li šetate, trčite, boravite pored njegovih prelijepih čistih jezera, kupate se u istim, pješačite do nekog vrha, penjete vrh ili stijene, kampujete, fotografišete, razgledate, posmatrate bilje kojeg ima u izobilju, leškarite na njegovim travnatim tepisima, uživate u prisustvu divokoza-samo dođite na planinu da vidite koliko blagodeti ima na njoj, u vidu dobrog osjećaja, raspoloženja, nadahnuća, inspiracije, koliko ljekovito djeluje na organizam uopšte boravak na ovoj planinskoj ljepotici, koliko prija totalni mir, pogled, prostranstvo, pa tek onda koliko godi fizičkoj kondiciji.

Rajko

#durmitor #mininbogaz #dobrazamisao #montenegro #slobodnipenjacicetinje #tradclimbing #alpinizam #alpinisme