You are currently viewing MONT BLANC

"MONT BLAN"

FRANCUSKA

Slobodni Penjači Cetinje 07.08.2015. su popeli Mon Blan najviši vrh Alpa. Ekspedicija ja bila u sastavu : Vuk Popović (15) ,Dejan Popović (17) i Rajko Popović.
Vrh su osvojili Dejan i Rajko ,dok je Vuk morao da odustane na visini od 3900m zbog visinske bolesti, iako je savladao najteži i njopasniji dio uspona. Uspon smo savladili sa ruksacima težine preko 15kg.
Uspon je trajao 3 dana.
Prvog dana krećemo gondolom sa 1100m do 1900m

Odakle počinjemo sa usponom , na visini od 2400m otvaramo vreće za spavanje i spavamo pod vedrim nebom ,okruženi divokozama.

Poslije ugodno prespavane noći nastavljamo sa usponom do 3900m.

Ubrzo dolazimo i do najrizičnijeg dijela uspona “kuloara smrti” klanca kroz koji često gruvaju odroni . Kuloar brzo pretrčavamo i nastavljamo grebenski uspon 600m. Dok penjemo svakih 15min se dešavaju odroni u kuloaru kamenje leti lijevo od nas nekih 30m ,a za svo vrijeme uspona tim dijelom non stop lete helihopteri sa visine 3900m gdje se nalazi najveći dom.

Ubrzo shvatamo o čemu se radi ,srijećemo duž uspona jednog penjača koji se spušata ,saopštava nam da se dom gore zatvara i da se svi penjači zbog bezbjednosti evakuišu helihopterom ,jer je kuloar smrti postao suviše rizičan za penjače i da se ruta penjanja na Mon Blan zatvara do daljnjeg ,te da on nije htio da se spušti helihopterom jer ima fobiju od letenja. Predlaže nam da se ne penjemo džaba do 3900m ,jer će nas svakako spustiti helihopterom . Bili smo veoma razočarani ,prešli smo toliki put i da se to baš desi . Predlažem momcima da što sporije penjemo u nadi da će helihopter završiti sa evakuacijom . Kad se više nije čula elisa helihoptera oko 16h smo izašli na visinu od 3900m kod doma.

Dom stvarno nije radio ,tu je bilo samo 5 Hrvatskih planinara koji su se ispeli malo prije nas. Dobijamo informaciju da je 95 planinara evakuisano tog dana i daće po nas doći sjutra ujutro ,u međuvremenu nas smiještaju u jedan manji dom. Udružujemo se sa Hrvatima i donosimo odluku da ustanemo u 2h ujutru pod mjesečinom i lampama krenemo na završni uspon na 4809m. Vuk te noći donosi odluku da ne ide na završni uspon jer osjeća jaku mučninu i glavibolju. Pokušavamo da zaspimo ,da bar malo odmorimo ,taman kad sam malo utonuo u san budim se vidim Dejan povraća u kesu ,trpio je nije htio da mi kaže da i on osjeća iste simptome kao Vuk ,u tom trenutku mi kaže “bez obzira na sve idemo na uspon pa da ću na svakih 100m povraćati” u dilemi sam što da radim. Ubrzo nastavlja da spava sve do 2h.

Kad ga budim ,budi se u puno boljem stanju . Počinjemo sa spremanjem ,ali vremenski uslovi nam ne idu na ruku ,spuštila se gusta magla ,odlažemo uspon za sat vremena. u 3h vrijeme je bilo idealno za uspon ,vedra noć, mjesečina ,temperatura malo iznad nule. Napokon krećemo ,Hrvatska grupa nam prepušta prednost ,kažu da su oni sporiji ,Deša i ja se brzo udaljavamo od njih ,pratimo blago utabanu stazu u snijegu od prethodnih penjača.

Ide nam lijepo savladali smo nekih 300m visinske razlike i već osjećamo hladnoću ,pogotovo u nožnim prstima ,poslije svakih 50m temperatura osjetno pada ,a i uskoro sviće. Na visini od 4300m odlučujemo da svratimo u manje sklonište koje je postavljeno na toj visini . Pomoću plinarice ,rezervnih termo čarapa i folije koje smo zatekli tamo ubrzo zagrijavamo stopala. Previjam posjekotinu na palcu lijeve noge koju sam zadobio pri izlasku iz mora dan pred ekspediciju. Nastavljamo dalje, izlazi i sunce, nema nigdje oblačka, prizor je nestvaran.

Osjećam jaku glavobolju ,ali skrivam to od Dejana ,ostaje nam još nekih 200m visinske razlike do vrha. Prelazimo djelove gdje je staza široka 30cm ,sve teže dišemo umor nas stiže ,ali kad pomislimo na vrh isčezne. I poslije zadnjeg eksponiranog dijela ukazuje se uska staza koja vodi do samog vrha.

VRH – obuzimaju nas razna uzbuđenja ,emocije – govorimo jedan drugom – ipak smo uspjeli pored svih prepreka ,ta silna volja i želja su učinili svoje. Na vrhu postaje sve hladnije iako sunce uveliko grije ,fotografišemo se ,Deša izvodi premete ,osmijeh se ne skida sa lica.

Poslije pola sata na vrhu krećemo nazad , po prestanku uzbuđenja ,sve više osjećamo glavobolju i mučninu. Pravimo česte pauze…

Na 4600m srijećemo grupu Hrvata sa kojima smo krenuli ,neki od njih su odustali zbog istih simptoma ,pitaju nas koliko imaju još do vrha ,umor se vidi i kod njih , neprespavana noć je ostavila i kod njih traga.
Oko 13h nekako stižemo do doma gdje nas čeka Vuk ,pomaže nam da skinemo dereze ,cipele … Bacamo se u krevet ,poslije nekih 2 sata ustajemo jači nego ikad ,tek tad sabiramo utiske.

U domu ostajemo do sjutra ujutro kad krećemo niz greben pa kroz kuloar smrti sve do gondole na 1990m koja odvozi u Chamonix.

I naravno da navedem da smo sve troškove ekspedicije kao i opremanje za ovaj uspon izfinansirali lično.