You are currently viewing “Niksicko forever”

"nikšićko forever"

durmitor

milošev tok

29.04.2018. Ispeli smo još jedan smjer tradicionalnom alpinističkom tehnikom na Durmitoru. Na zapadnoj strani Miloševog toka, smjer “Niksicko forever” 330m , VI+ , 5h.
Smjer su prvi popeli poljski alpinisti i ocijenili ga ovom ocjenom, koja je po nama i više nego realna. Kada uporedimo ovo ocjenjivanje sa alpinistima iz Italije i Slovenije koji su takođe ispeli smjerove prvenstveno na Durmitoru , možemo reći da je kriterijum ocjenjivanja poljskih alpinista koji su u samom vrhu svjetskog alpinizma veoma skromne i mogle bi biti i za pola ocjene više..

Prvog dana u 14 h krecmo autom ka Durmitoru u nadi da ce biti ociscen snijeg sa puta prema Sedlu odakle nam je najblize da stignemo do Milosevog toka . Medjutim put od magistrale do prevoja Sedla jos nije ociscen od snijega , sto nas primorava da ostavimo auto nekih 200m od magistrale , odakle imamo dobrih 10km hoda do smjera , i to pola po snijegu.
U 17 h zapocinjemo pjesacenje sa opremom na sebi od 17 kg. Poslije 1h hoda stizemo do izvora Studenac , odakle skrecemo desno nepredvidjenim putem i kroz snijeg pravimo precicu da bi dosli sto prije u reonu Milosevog toka. U 19:30h stizemo blizu stijene u kojoj se nalazi smjer .Vremenske prilike se pogorsavaju , sijevanje i grmljavina je sve blize. Mijenjamo plan da kampijemo pod satorom na otvorenom prostoru , zbog opasnosti od grmljavine. Kisa vec sitno pocinje da pada , blizi se i mrak. Zapazam mjesto u stijeni desno od smjera kojeg sjutra dan treba da penjemo , jedno udubljenje u stijeni nalik pecini na 50m visine od tla i da nam to bude skloniste tokom noci od kise i grmljavine. Vec u samom penjanju dok postavljamo osiguranje i uze, pocinje jaka kisa i grad. Na nasu srecu procjena da mozemo obojica leci u udubljenju ispod stijene se ispostavila kao idealna. Samo sto smo se malo raskomotili , prostrli podloge i vrece, napolju je pocela kanonada gromova . Na toj pozijici smo bili potpuno bezbjedni od groma , a i od kise . Osjecaj je bio kao da smo na terasi nekog solitera. Prizor ujedno i jeziv i lijep. Jedan topao i suncan dan na planini se pretvara u istinsku avanturu i planina pokazuje svoju moc i cud. Dok grmi ne predlazem da veceramo vec se sto vise zavlacimo ispod stijene. Oko 21:30h prestaje grmljavina i kisa i nastaje planinski mir i spokoj , mi , Durmitor i divokoze. Poslije vecere samo sto smo zakopcali vrece tonemo bezbrizno u san , opijeni cistim planinskim vazduhom.
Budim se u 05:40h , Dejan jos spava.. Uzivam u pogledu koji se pruza u zapadnom dijelu Durmitora , sve je mirno , vedro je i hladno.
Planiramo da se dobro odmorimo , doruckujemo dok se malo ugrije stijena .

Oko 08:30 h pakujemo opremu i uzetom se spustamo do snijega . Dolazimo u podnozju smjera kojeg treba da penjemo i zakljucujemo da smjer nije lak za penjanje. Prije ulaska u smjer na gorioniku topimo snijeg da bi dobili 3l vode koliko ce nam trebati tokom penjanja. Temperatura vazduha je oko 10 C.
Iako je stijena dosta hladna za golu ruku u 10 h ulazimo u smjer .

Ja vodim prvi cug od 40m . Na drugom cugu vec dolazimo na rang V+ koji je veoma tezak za tu ocjenu. Pokusavam da ispenjem ali vec na desetom metru zbog hladnoce u prstima na rukama moram da se usidrim i da sacekam Dejana da on preuzme navezu. Smjer je na sidristima boltovan i to mi uliva sigurnost da on ide prvi. Dejan pocinje sa navezom , postavlja medjusidrista klinovima i frendovima na svakih 1-2m , da ne prepusta nista riziku , iako bi se desilo da se otkaci stijena je skoro vertikalna i glatka da bi mogao da se nesto vise povrijedi pri padu u uze. Dejan odlicno savladava drugi cug.

Na trecem cugu uocavamo najtezi dio u smjeru. Sam pocetak treceg cuga je ujedno VI+ rang , sto po nama moze biti i dobra VII. Prvo ja pokusavam prvih tri metra i postavljam dva medjusidrista . Predlazem Dejanu da me spusti uzetom i da on pokusa. Na prvom pokusaju ni njemu ne polazi za rukom da savlada taj dio i on se vraca da odmori ruke i pokusa ponovo . Iz treceg pokusaja uspijeva , nagib stijene je kontra i 90 stepeni. Poslije savladanih 20 m predlazem Dejanu da postavi jako sidriste i saceka mene da budem sto blize njemu kada bude savladavao narednih 20 m takodje VI+ dio. Tih narednih 20 m je takodje vertikalan dio od 80 do 90 stepeni , taj dio lakse savladavamo i dolazimo na cetvrti cug koji je V rang.

Za tu ocjenu i vise nego realno. Dejan i dalje nastavlja da vodi navezu , po uvidu u postavljena medjusidrista i sidrista zakljucujem da je bezbjedno postavljao osiguranja i da je savki zakucani klin bio pouzdan i na odgovarajucem rastojanju. Poslije ispenjanog 4 cuga penjemo i peti koji je takodje jaka V . Vec na 6 i 7 cugu su lagani djelovi koji su ocijenjeni sa III , poslije 5h stizemo na vrh.

Uprkos svim okolnostima ispeli smo i ovaj smjer na koji smo veoma ponosni i bas zbog toga sto smo imali priliku da uporedimo ocjene i sa poljskim alpinistima ciji je kriterijum ocjenjivanja slican njemackim i austijiskim alpinistima.
Na vrhu odmaramo i osvjezavamo se nekim namirnicama sve do 16h kada slijedi silazak uzetom (abseil) niz liticu istim smjerom kuda smo se i popeli.
U podnozju stijene na mjestu na kojem smo ostavili visak stvari , skidamo svu opremu sa sebe cak i veci dio garderobe i odmaramo na temperaturi koja je vec dostigla 23C.
Oko 18h preko snijeznih predjela i prevoja pjesacimo do auta nekih 10km poslije 2h hoda rasterecujemo se silne opreme i odlazimo autom u restoran “Jatak” na malo jacu hranu poslije ovako zahtjevne avanture.